Marielka kyseli tuosta servietti-tekniikasta, jota olen nyt käyttänyt viime aikoina aika paljon kirjojen tuunaamiseen. Olen itsekin siinä aina aloittelija, mutta kerron siitä silti.

Eli tarvitaan erilaisia serviettejä, sivellin ja sitten serviettilakkaa. Lakkaa saa vaikkapa Tiimarista, josta olen omani ostanut. Käyttämäni lakka on merkkiä Vernis colle ja maksoi 5,95euroa.

1793687.jpg

Sitten leikataan sevietistä kuva, mikä halutaan, tässä tapauksessa, laittaa kirjan päälle. Siitä käytetään vain se ylin kerros, kerroksia servieteissä on yleensä kolme. Kuva laitetaan kirjan päälle ja ruvetaan sivelemään lakkaa keskeltä reunoihin päin. Lakkaa pitää laittaa vähän reunan yli, että se varmasti liimaantuu kiinni.

Kuvia voi laittaa päällekäin tai oikeastaan miten vaan. Sen olen huomannut, että sitä parempi lopputuloksesta tulee, mitä pienempi kuva on. Jos leikattu kuva on kovin suuri, menee se helposti ryppyyn. Ja lakka kuivuu tosi nopeasti.

Olen laittanut lakalla kiinni myös tavallista paperia, esimerkiksi noita "kiertävä kirja" lappuja. Siinä tapauksessa laitan lakkaa kuvan toisellekin puolelle. Serviettejen kanssa se taas ei onnistu, sillä kuva jää kiinni alustaan heti.

Noita erilaisia serviettejä olen saanut bookcrossaajilta. Tähän harrastukseen kun käy ihan kaikki jämäservietit.